Is de groei al gestopt of kan het nog doorgaan?

Mijn zusje is 15 en is een jaar geleden voor het eerst ongesteld geworden. (Toen was ze dus 14)
We meten elke maand omdat we allemaal nogal klein zijn ;) en de laatste paar maanden is zij dezelfde lengte gebleven, namelijk 1.58 m. Is dit een soort pauze in de groei? Of is het al afgelopen..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
1.1K
Ivana
9 jaar geleden
Het is gangbaar dat je nog drie jaar na je eerste ongesteldheid groeit.
Er kunnen dus best nog een aantal centimeters bijkomen.
Klein maar fijn, daar is niets mis mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben in de 5 jaar na mijn eerste menstruatie nog ruim 5cm gegroeid, kans is groot dat jouw zusje ook nog wat centimeters groeit.

Antwoorden (2)

Het kan inderdaad een soort pauze zijn. Haar lichaam heeft nl nogal wat energie moeten steken in het ongesteld (kunnen) worden. Bovendien kan het zo zijn dat haar lichamelijke ontwikkeling enigszins aan de trage kant is, gezien het feit dat ze pas op haar 14e voor het eerst ongesteld is geworden, enigszins aan de late kant dus.
Bovendien kun je tot een jaar of 18-19 nog doorgroeien dus er is mijns inziens nog hoop op wat centimeters erbij.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oke ik hoop het voor haar :) Ze is ook wel een beetje aan de lichte kant, kan dat ook een oorzaak zijn?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als ze echt te licht is en dus te weinig voedingsstoffen binnenkrijgt, kan dat zeker invloed hebben (gehad) op de groei. Maar in dit stadium kenter je dat niet meer. De botten ' rijpen' in het zelfde trempo uit, of je nu goed of slecht doorvoed bent. Je kunt de groei dus wel eerder stoppen, maar niet vertragen en later inhalen. Dat is de belangrijkste reden dat jonge meisjes beslist niet moeten lijnen. Maar het zegt niet alles ; de vriendin van mijn dochter (1.60) is ruim 1.,80 en zo dun als een lantaarnpaal ; altijd al geweest. Ze was echter ook altijd al relatief lang.
Nadat een meisje ongesteld is geworden, groeit ze nog ongeveer maximaal tien centimeter door, ongeveer tot haar zestiende. Maar in de regel geldt : hoe kleiner je bent, hoe eerder je bent uitgegroeid.
Die groei gaat echter niet per se in een rechte lijn maar met stukjes en beetjes., Ze kan dus best de ene maand niks gegroeid zijn en de volgende ineens weer wel. Maar vermoedelijk zit ze al erg dicht tegen haar maximum aan.

Wil je volledige zekerheid, dan kun je botfoto's van de hand laten maken waarop de dokter redelijk precies kan zien welk percentage van je eindlengte je hebt bereikt. (Je zogenaamde ' botleeftijd' . Omdat dat echter geen medisch noodzakelijk onderzoek is zal het ongetwijfeld niet vergoed worden.

Als jullie allemaal klein zijn, blijf je vermoedelijk ook allemaal klein. Meten heeft daar geen invloed op, het levert alleen onnodige stress op. Beter is vermoedelijk die energie te stoppen in het accepteren dat jullie je eigen maximale lengte hebben, en daar is helemaal niks mis mee.