Wie weet wat voor insect dit is, rood met zwarte kop?

Met enige regelmaat tref ik wel eens een rood, larveachtig beestje aan in huis, zowel in de slaapkamer als in de keuken. Eerst dacht ik aan een rupsje maar uitvergroot is het dat toch niet. Lijf is rood met pootjes en een zwarte kop. Wie weet wat dit is en of het schadelijk is. Ik vind het sowieso ranzig, helemaal omdat ik eerst dacht dat het een draadje van mijn rode vest was totdat het bewoog!!! Meestal begin lente en oktober is ook altijd feest. Dank alvast!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Insecten
11.4K
Amadea
6 jaar geleden
Hij lijkt veel op de larve van een Exoteleia dodecella, de dennenlotmot. Heb je een dennenboom bij jouw huis staan?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hoi Amadea, dank voor je reactie. Nee geen dennenboom in de buurt. ‘Mijn’ insect heeft voelsprietjes (ugh) maar heeft wel wat van die dennenlotmot larve weg hoor, alleen net niet gezien de pootjes ook.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
goedemorgen, bent u ooit achter het antwoord gekomen? Wij hebben last van precies dezelfde beestjes, heel vies inderdaad!
Antoni
3 jaar geleden
@Jke, ja, de vraagsteller Varengan schrijft onder het antwoord van Amadea: "Dat is ‘m inderdaad!" Amadea gaf als antwoord: "Het is een larve van de Glanzende bastaardweekschildkever, Malachius aeneus. Deze behoort tot de Bloemweekschilden, waarvan de meeste larven roofzuchtige predatoren zijn." met deze bron https://otvet.mail.ru/question/88786610.

Antwoorden (2)

Hallo Varengan, ik dacht eerst aan een larve van de oorwurm, maar denk dat het een larve van het soldaatje is. Mocht je er echt niet uitkomen dan kun je op de site van Rentokil vragen stellen. Daar heb ik ook goede ervaringen mee. Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dank je voor je reactie, zal ik doen
Het is een larve van de Glanzende bastaardweekschildkever, Malachius aeneus. Deze behoort tot de Bloemweekschilden, waarvan de meeste larven roofzuchtige predatoren zijn.
Amadea
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dat is ‘m inderdaad! Dank je wel, ik ga er wat over lezen
Amadea
4 jaar geleden
Mooi.
Het lijkt raar dat er pas ruim anderhalf jaar later antwoord komt. De oorzaak is dat ik de vraag had willen volgen, maar het volgsysteem niet werkte. Pas sinds vandaag is weer na te gaan wat je om te volgen had aangeklikt en kwam ik er achter dat hier nog geen goed antwoord op was gegeven.