Zijn mijn katten nou wel vriendjes of niet?

Ik heb 3 katten. 1 van 3 jaar, 1 van 10 maanden en 1 van 7 maanden. De oudse hadden wij op 2 jarige leeftijd genomen en voelde zich alleen. Toen kwam nummer 2 en je ziet dat die 2 van elkaar houden(3-jarige kater en kitten poes. Nu hebben wij sinds december een 3e erbij zodat de oudste meer eigen tijd kon hebben en de 2 jongste meer konden spelen samen. Dit is ook een mannetje.

Nou vraag ik me af of ze elkaar nou wel of niet mogen. De oudste doet de jongste soms wassen, soms liggen ze bij elkaar en soms spelen ze met elkaar, soms neus-neus, elkaars kont likken. Hier voel ik me prima over.

Maar de jongste hangt heel erg aan ons geplakt en soms kijk ik ernaar en denk ik: waarom ben je alleen?

De 2e dame gaat het vooral om. Zij en de oudste knuffelen, wassen elkaar, roepen elkaar enz. Maar ze vertoond dubbel gedrag naar de jongste: ene keer samen spelen, andere keer elkaar meer pesten en soms een mini-fight, soms neus-neus, soms spelem/achter elkaar aan rennen. Maar hun knuffelen nooit samen zoals de andere 2 samen doen, maar heel soms doet ze hem wel ff likken. Maar andersom doet de jongste heer als ze dichtbij komt zn pootje vooruit zovan kom spelen dan, liggen vaak gemoeg bij ons op bed en soms bij elkaar maar niet knuffelend.

3 weken geleden

Antwoorden (1)

Je hebt nog mazzel dat het zo gelopen is, en je katten ook. Een vreemde kat/kitten introduceren loopt vaak niet goed, met veel stress voor de katten tot gevolg. Je kan prima meerdere katten in huis halen, maar neem dan nestgenootjes, dat werkt vaak het beste. Je twee oudste katten zijn goed bevriend, en nr drie past daar helaas niet bij/ tussen. Het lijkt erop dat ze elkaar verdragen, en meer niet. Je hebt het over af en toe bonje. Zorg je dat de katten de ruimte hebben om elkaar te ontlopen en zich desgewenst terug te trekken? Denk aan toegang tot je hele huis, en veel verstopplekjes, ook in de hoogte.
Rieneke1
3 weken geleden
Sietje05
3 weken geleden
Ik heb ook veel momenten opgeslagen dat ze met elkaar knuffelen, ook de jongste 2. Maar ik kreeg vandaag een goeie tip mee: wellicht komt jet door de castratie en nam de jongste dus allemaal geuren mee vanuit de dierenarts. Maar ik ga denk ik wat je zegt nog een kattenwand maken om zich te verstoppen, thanks!
Rieneke1
3 weken geleden
Zo'n kattenwand is prima natuurlijk, maar belangrijker is om verstopplekjes her en der in het huis te hebben. Succes!
NadineZ90
3 weken geleden
Je hebt "holbewoners" en "boombewoners". De katten die "holbewoner" zijn, kruipen graag in een holletje als ze bang of gestrest zijn om te verstoppen. De "boombewoners" klimmen graag hoog als ze bang of gestrest zijn om het overzicht te hebben. Vooraf zeggen dat verstopplekken nodig zijn kan dus niet, misschien willen ze juist omhoog klimmen en is een kattenwand prima.