Moeten wij de naam van ons feest veranderen wegens een ander feest op dezelfde datum met dezelfde naam? Zij willen juridische stappen ondernemen.

Ik organiseer een fuif in mijn gemeente met de naam X(voor de gemakkelijkheid) op 18 oktober. Nu de naam X is toevallig uit de bus gekomen na een brainstorm waar iedereen zei wat hij dacht. Nu hebben wij de melding gekregen dat er op 18 oktober ook een evenement plaatsvindt met de naam X in Brussel(hoe toevallig kan het zijn). Zij willen dat wij onze naam veranderen anders ondernemen zij juridische stappen. Hebben wij niet het recht om onzr fuif te noemen hoe wij zelf willen? En hebben zij een poot om op te staan?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wie was eerst? Jij of de Belgen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
hoe toevallig kun je op de naam x komen als je een feest geeft.zal toch onbewust beinvloed zijn door de media aandacht voor al die x feesten de afgelopen jaren.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik vrees dat zij eerst waren(wij zijn ook Belgen)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
je mag je feest noemen hoe je wil...feest ...fuif party enz...en of je daar een x of een p aan toevoegd ...kan allemaal.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Onze fuif heet niet X, ik bedoel met de X gewoon dat ik onze echte naam niet vrijgeef
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nou dan nog er is geen octrooi op feest namen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus wij mogen onze naam behouden? Wat als hij een rechtzaak aanspant?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ligt eraan of het een merk of geregistreerde naam is als dat zo is moet jij je naam veranderen
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke bedankt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@jens, je kunt in dit geval beter via officiële kanalen advies inwinnen. Bijvoorbeeld bij je eigen gemeente. Wij weten toch de details niet.
SimonV
9 jaar geleden
Als zij eerder waren en het een originele (niet voor de hand liggende) naam is, loop je het risico dat je een proces hierover verliest.
Ik zou maar een iets andere naam kiezen.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@SimonV en @JaonDArk
Dat lijken mij een heeeeel goede adviezen !!!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@oze enz ik schat jouw mening altijd hoog, ook als ze anders is dan de mijne.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
@JoanDArc
Dat respect is geheel wederzijds !
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je kunt in dit geval beter via officiële en deskundige kanalen advies inwinnen. Bijvoorbeeld bij je eigen gemeente. Wij weten toch de details niet. Je gaat toch geen risico lopen aan de hand van ongefundeerde adviezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als het Legendz betreft zou ik een andere naam kiezen. Deze naam is geregistreerd. Succes!

Antwoorden (3)

er is geen octrooi op de naam x feesten,dus ga je gang.en trek je van andere x feesten niks aan..

Toegevoegd na 3 minuten:
http://vraagalex.nl/waarom-zijn-project-x-feesten-zo-populair/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus wij moeten niets vrezen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
alleen de orde diensten zoals de politie .x feesten organiseren ?dan gaan bij de gemeente/politie de alarmbellen af.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
jens of je niets te vrezen hebt, kan niemand hiervandaan zeggen. Daarvoor weet men te weinig details. Vraag het je gemeente.
De site "waarom zijn project x feesten zo populair" behandelt een heel ander onderwerp.
SimonV
9 jaar geleden
De fuif heet niet X. De echte naam is (nog) geheim.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
9 jaar geleden
Dreigen met een rechtspraak. Dat klinkt als een commerciële partij. Die hebben vast de naam laten registreren. En hebben ze dat niet gedaan, dan waren zij, blijkens de woorden van de vragensteller zelf, eerder. Ik vrees dat de vragensteller geen poot heeft om op te staan. Zij zullen echt een andere namen moeten kiezen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik zou het risico ook niet nemen, het is nog zover weg, neem gewoon een andere naam of heb je al een website aangemaakt en allerlei dingen aangeschaft met die naam?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
-Octrooinaam? Een octrooi of patent is een exclusief (uitsluitend) recht tot het industrieel maken of verkopen van een product of anderszins het exploiteren van een uitvinding. Een octrooi kan door de rechthebbende worden gebruikt als een monopolie op een bepaald stuk techniek. Waar je het hier over hebt is een geregistreerde merknaam, een feest is geen technologische uitvinding.. https://register.boip.int/bmbonline/search/bywordmark/perform.do Vul maar Pinkpop of Lowlands in.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
nou...zo te zien zit ik er flink naast....maar was dan ook door de vraagsteller op het verkeerde been gezet,die pas later duidelijk maakte dat het door hem zo genoemde feest x,niet de beoogde naam was (x feesten),maar dat de x in dit geval stond voor een naam die geheim moest blijven.Had vraagsteller dat meteen vermeld,was dit misverstand niet ontstaan.
Je kunt nagaan of de naam van het andere feest officieel gedeponeerd is, of is ondergebracht in een stichting o.i.d. die die naam voert. Als dat niet zo is, heeft de andere organisatie geen poot om op te staan volgens mij.
Om het een beetje gezellig te houden kun je proberen tot een compromis te komen. Voeg bijvoorbeeld iets toe aan de naam van je feest, bijvoorbeeld de plaatsnaam, zodat het duidelijk te onderscheiden is van het andere feest. Of wijk uit naar een andere datum, als jullie echt concurrenten van elkaar zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Beste, hij geeft zelf toe dat hij geen eigendomsrecht op de naam heeft. Hij vindt alleen dat we niet creatief zijn en geen waardigheid hebben maar dat is nonsens
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat is een beetje dreigen en een 'grote broek aantrekken'. Reageer vriendelijk doch beslist dat je niet van plan bent om de naam te wijzigen maar dat je graag van gedachten wil wisselen over hoe jullie zo min mogelijk last van elkaars feest kunnen hebben. Dan geef je een soort opening en daag je hem uit om oplossingen te verzinnen, terwijl je zelf niks hoeft te doen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Daarbij komt ook nog, dat als jullie feest na dat van hen komt je als na-aper wordt gezien en wat kost het nu helemaal voor moeite de naam in iets misschien veel leukers te wijzigen.
(Stippel een dikke plus!)
In dit geval hangt het af of jouw fuif een commercieel feest is met veel publiciteit om mensen binnen te halen, of een besloten feest waarvan de genodigden al bekend zijn.

In het laatste geval hoef je nergens bang voor te zijn. Je kunt dan gewoon je feest houden met het door jou gekozen thema en naam.

Gaat het echter om een open, met commercieel doel georganiseerd feest dan kan er juridisch wel een dispuut bestaan.

Als de organisatoren van het Brusselse feest hun plannen en vergunningen al ruim tevoren geregeld hebben, dan hebben zij daar ook veel kosten voor moeten maken.
Onder andere voor hun publiciteit en rechten, maar ook kosten van locatie en vergunningen.
Bij het publiek kan verwarring ontstaan omdat op dezelfde datum een evenement plaatsvindt met eenzelfde naam maar op twee verschillende plaatsen.
Dat kan tot omzetderving leiden bij de Brusselse organisatoren terwijl bij jullie een onverwacht grotere opkomst kan zijn.

Als de Brusselse organisatie bij kort geding eist dat jullie je feest moeten afblazen dan hebben zij een grote kans van slagen. Dan mogen jullie dat feest niet op dezelfde dag houden en ook niet later of eerder met dezelfde naam. De naam is dan onderdeel van het commercieel plan. Het vonnis kan dan onder dwangsom ten uitvoer gelegd worden.

Dus, om zo'n conflict te voorkomen rest je in dat geval niets anders dan alsnog een andere naam te kiezen voor jullie feest en daarmee naar buiten te treden. De datum maakt dan niet uit.