kan iemand overleiden aan een overdosis antidepressiva ?

bij een depressie krijgt men wel eens antidepressiva voor geschreven, als een persoon nu ook suïcidale neigingen heeft kan hij dan door een overdosis antidepressiva dood gaan?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
39.8K

Antwoorden (2)

Ja, dit is mogelijk en komt ook wel eens voor.

Het grootste risico dat depressieve patiënten lopen, of ze nu behandeld worden of niet, is suïcide. Het is ironisch dat veel van de momenteel verkrijgbare antidepressiva zo toxisch zijn, dat ze zelfs in een geringe overdosis het ideale middel voor suïcide vormen bij mensen met een aandoening die wordt gekenmerkt door suïcidaal gedrag en waarbij auto-intoxicatie vaak voorkomt. Dood door overdosering vormt het grootste risico van behandeling met antidepressiva, waarbij driekwart van de sterfgevallen buiten het ziekenhuis plaatsvindt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een oud gezegde luidt:

Dosis sola facit venenum. (Enkel de dosis maak het vergif.)

In principe kun je van elke stof (ook water bijvoorbeeld) doodgaan, als je er maar genoeg van binnenkrijgt. En voor sommige stofjes hoef je maar een beetje binnen te krijgen om al een hoge kans op overlijden te krijgen.

Dus in principe kun je ook overlijden aan een overdosis antidepressiva. Er bestaat een maat om te bepalen welke dosis dat moet zijn, genaamd de LD50 (lethal dosis 50%). Dat is de dosis waarbij een organisme/mens een kans van 50% op overlijden heeft. Voor een bekend antidepressivum, Prozac, is deze in ratten bepaald en gezet op 452 mg/kg. Dus voor elke kg moet een rat 452 milligram Prozac oraal (via de mond) toegediend krijgen om een kans van 50% te hebben om te overlijden. Voor de mens kan die dosis anders zijn, maar je kunt een ruwe schatting maken door jouw eigen lichaamsgewicht te vermenigvuldigen met 452 om te zien hoeveel mg jij moet innemen om te kunnen overlijden. In mijn voorbeeld zou dat 68 kg * 452 mg = 30.736 mg zijn. De meeste Prozac capsules bevatten ~20 mg werkzame stof dus ik zou 30.736 / 20 > 1500 capsules moeten innemen voordat ik een 50% kans heb om te overlijden. Tegelijkertijd zal mijn lichaam er alles aan doen om de Prozac uit mijn systeem te halen door het eruit te plassen. Praktisch gezien is het fysieke overlijden aan een overdosis Prozac dus erg onwaarschijnlijk.

Echter (!) bestaan er studies waarbij de effecten van verschillende antidepressiva zijn onderzocht en sommige mensen hebben een hoog risico op het ontwikkelen van verhoogde zelfmoordneigingen. Hoe dat precies komt is niet heel duidelijk, maar het kan puur te maken hebben met hoe iedereen individueel kan reageren op bepaalde medicatie.