Wat doen met kat met slappe staart?

Mijn kat was een paar dagen geleden buiten en komt terug met een staart waar geen beweging in zit. De eerst dag(en) mochten we de staart niet aanraken, maar inmiddels mogen we er op een normale manier aanzitten (je merkt wel dat het niet helemaal pijnvrij is). Hij plast en eet goed.
Hij heeft een verdikking in het begin van de staart (dus bij zijn kontje). Toen hij binnenkwam, stond er ook een plukje haar daar omhoog.

De staart zelf beweegt hij niet uit zichzelf. Maar als ik er een beetje aan wrijf, dan voelt hij het en beweegt hij het uiterste puntje.

Ik verwacht dat hij uit een boom is gevallen of ruzie heeft gehad met een ander dier.

Iemand hier ervaring mee?

een maand geleden
tinus1969
een maand geleden
Wat vond de dierenarts er van?
Ritsuka
een maand geleden
Ga naar de dierenarts, je kat heeft waarschijnlijk veel pijn
Vortexxx
een maand geleden
Door de dierenarts laten amputeren ben ik bang.
Z512099
een maand geleden
Doet me denken aan een verschoven wervel of een geknelde zenuw, net als bij de mens erg pijnlijk en daarom zo gauw mogelijk naar de DA.
Thecis
een maand geleden
@Vortexxx
Laten we eerst even de reactie van een expert afwachten.
xkimss1997
een maand geleden
Dit is niet zonder goed lichamelijk onderzoek door een dierenarts te zeggen. Cruciaal is in ieder geval dat de staart zelf nog warm aanvoelt, dat eten/drinken/poepen/plassen goed gaat en dat hij ook de achterpoten nog kan gebruiken. Die verdikking zou kunnen wijzen op een vechtabces / anaalklierabces wat zeker een reden kan zijn dat de staart afhangt. Vaak is dit op te lossen met medicatie (waaronder pijnstilling!) en is amputatie zoals hierboven staat niet nodig. Maar het zou ook kunnen dat er neurologisch een probleem is of een ander onderliggend trauma oid.
Vortexxx
een maand geleden
@Thecis "Laten we eerst even de reactie van een expert afwachten."
Eh, wie is dat dan precies? Want als de vraag hier gesteld wordt en vraagsteller is na dagen nog niet bij de dierenarts geweest wie gaat hier dan iets zinnigs over zeggen op afstand, jij? De kans om een staart te redden slinkt per uur, dat kan ik je als amateur al wel vertellen.
Abcde
een maand geleden
Hopelijk heb je ondertussen een afspraak met de dierenarts gemaakt. Als je dit niet hebt gedaan, bijv. door de mogelijk hoge kosten, neem dan toch contact met de dierenarts. Bij veel, ik denk de meeste dierenartsen is er een betalingsregeling te treffen, zodat je de rekening in delen kunt betalen. Ook andere redenen zijn veelal bespreekbaar met de dierenarts, zoals bijv. problemen bij het vervoer naar de praktijk.
VraagAntwoord66
4 weken geleden
Mocht iemand hier ooit mee te maken hebben. @xkimss1997 had gelijk. Het was een abces wat ontstaan is door een gevecht. Niks erg. Hij komt er weer 100% bovenop. Bedankt xkimss1997!

Antwoorden (1)

Ik zou er mee naar de dierenarts gaan. Je zegt dat er een verdikking aan het begin van de staart zit. Het zou kunnen zijn dat de staart "uit de kom is" en dat is erg pijnlijk.
een maand geleden