Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Meer informatie op paarden.startpagina.nl

Kosten onderhoud Shetlander

Jenny_B
16 Mei, 2009 09:28

Hallo,

Ik zit me te orienteren op de aanschaf van een Shetlander. Maar aan welke bijkomende kosten moet ik denken om serieus een paard te houden? Zoals hoe vaak naar de smid (geen ijzers), zijn er verplichte entingen, heeft een verzekering echt nut, etc.

Zelf heb ik 13 jaar gereden en het pas weer opgepakt, maar heb me eigenlijk nooit goed verdiept in de onderhoudskosten van een paard.

Groeten, Jenny

Bewerkt 18 Mei, 2009 16:53
Pal
17 Mei, 2009 16:08

Hallo Jenny,

De steeds weer kerende dingen die je nodig hebt op een rijtje:

Smid: ca. 20 euro per bezoek

Inentingen: ca. 35 euro inslusief dierenartsenbezoek

Wormkuren: ca. 15 euro per stuk (koop er één voor 500 kilo pony-gewicht, dan doe je daar 2 keer mee)

Onderkomen: een wei heb je zelf of je huurt er een, manege of pensionstal kost ca. 150 euro per maand.

Voer: gras, hooi, biks, zit in de pensionprijs. Extra's als wortels, appels en voederbieten betaal je zelf.

Om op de kosten te besparen:

De smid. Zoek een pony die gemakkelijk te onderhouden hoefjes heeft, dan kun je toe met 2 tot 3 x per jaar bekappen. Kijk dus of de pony goed recht op zijn voetjes staat. Wat een smid kost valt niet te zeggen, dat hangt af van waar je woont en of je naar hem toe gaat of dat hij bij jou komt. 20 euro lijkt me minimaal. Maar je kunt op de smid besparen door een goede pony te kopen.

De inentingen: of die verplicht zijn voor een pony in je achtertuin, weet ik niet. Maar zodra je bij andere dieren komt, in een manege of op georganiseerde tochten of wedstrijden, kom je die verplichting tegen. Voor de gezondheid van je pony is het beter om wel in te laten enten. Tegenwoordig wordt vaak twee keer per jaar geënt, dat betekent dan 2 x de dierenarts op bezoek. En zo'n bezoek zal minimaal 25 euro kosten, schat ik. Ik ben er al zo lang uit! Mijn ervaringen dateren nog van de guldens-tijd.

Wormkuren. Als je pony in je achtertuin staat en je ruimt elke dag twee maal alle mest goed op, dan kun je volstaan met 2 x ontwormen per jaar. In augustus/september tegen horzellarven, en nog eens in december tegen horzellarven. Deze spuiten werken ook tegen alle andere wormen. Zo'n wormkuur kost waarschijnlijk 15 euro. Staat je pony bij andere dieren in de wei, dan zul je gelijk op moeten ontwormen met de anderen, die eis wordt dan waarschijnlijk gesteld.

De wei en het onderkomen. Voor een Shetje is een klein stukje gras voldoende, ze krijgen gauw te veel gras binnen en kunnen beter op een hooi-dieet gehouden worden. Een weitje van 500 m2, in twee stukken verdeeld, is voldoende. Daarnaast een zandbakje van 200 m2 om in te kunnen rollen en om in te verblijven als de wei dicht moet wegens slecht weer of het winterseizoen. Op dat zandstuk kan een open stalletje komen, waarin de pony droog en uit de wind/zon kan staan, en waar hij ook lekker kan gaan liggen, maar een stalletje waar hij precies in past is groot genoeg! Een maatje kippenhok, zeg maar. Je hebt daarnaast een opslag nodig voor je voer, je hooi en je stro. Zo'n stukje grond heb je, of je huurt het. En de huurprijs varieert van een fles wijn tot 100 euro per maand.

Voer. Biks is goedkoop. Je pony mag er niet veel van hebben, dus je doet heel lang met een zak van 25 kilo die ongeveer 10 euro zal kosten. Hooi is wat duurder, maar voor een Shetje kun je het beste mager hooi kopen of overjarig hooi, dus dat is dan al weer goedkoper. Als je goed gaat rondkijken zul je wel een partijtje tegenkomen voor 1 of 2 euro per baaltje. Die sla je dan thuis op. Stro kost ongeveer evenveel, want stro is goedkoper dan hooi maar jij koopt al goedkoop hooi.

Verwennerij: wortels en appels zijn in het seizoen te koop. Ze bederven snel dus die koop je als het uitkomt. Voederbieten kun je de hele winter bewaren. Met een hele voederbiet vermaakt je pony zich een hele tijd! Bietenpulp, wat je droog in zakken koopt, is ook houdbaar. Je mengt het met water en laat dat een poos staan, een dag of een nacht. Het is lekker fris en bevat veel voedingsstoffen, vitaminen, mineralen en vezels.

De eenmalige uitgaven: de pony zelf, halster, touw, borstels, hoevenkrabber, zadel, hoofdstel, enz. dat weet je zelf wel, denk ik, dat hangt ook van zoveel dingen af! Een tip is wel: laat je kinderen op de blote ponyrug rijden en doe de pony geen bit in. Laat ze sturen met het halster, waar je een extra lang touw vastmaakt aan de ronde ringen bij zijn/haar oren (dus niet aan die vierkante dingen bij de neus). Dat bespaart je de aanschaf van zadel en hoofdstel (en zadeldekjes), het bespaart de pony een hoop ellende en het is een prima start voor je kinderen om een onafhankelijke zit te verkrijgen! Zolang je kinderen nog op een Shetje passen zijn ze toch te klein om zonder toezicht te kunnen rijden, dus je hoeft niet bang te zijn dat ze zonder bit “niks te vertellen hebben over de pony”. Dat hebben ze toch niet… !

Groetjes,

Pal.

Jenny_B
18 Mei, 2009 10:56

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord, hiermee kan ik zeker aan de slag met rekenen. (ben wel blij dat mijn mening over zonder zadel rijden toch wordt gedeeld :) )

Groetjes, Jenny

Pal
18 Mei, 2009 16:53

Hoi Jenny,

Graag gedaan!

Ik had je vraag over het nut van een verzekering nog niet beantwoord. Zo'n verzekering heeft bij een jong dier zeker nut. Bij een ouder, maar gezond dier zou ik er niet aan beginnen. Vooral bij een Shet zijn de gezondheidsrisico's zo laag! Alleen de echte oude dag is kostbaar. Dan komen de dierenartskosten, om het leven voldoende kwaliteit te blijven geven. En die worden door een betaalbare verzekering denk ik niet vergoed.

Er bestaan paardenfondsen, die uitkeren bij overlijden of afgekeurd zijn. Daar moet je niet in gaan meedoen, want ze keren alleen maar uit als je het nog levende, afgekeurde dier aan hen ter beschikking stelt en wie weet wat er dan allemaal mee gebeurt! Jij wilt vast zelf bepalen hoe het einde uiteindelijk zal zijn.

Groetjes,

Pal.